Christian Monggaard: Olsen Banden

25.03.19
Anbefalet af bibliotekar Søren Gaarden

50 år efter at Olsen Banden for første gang trådte frem på det hvide lærred, ser dette pragteksemplar af en bog dagens lys. Det er det ultimative værk for Olsen Banden fans, hvad enten om man kan filmene udenad, eller kun har set dem et par gange.

Bogen er en samling af spændende info og kildemateriale i form af interviews fra de få tilbagelevende personer fra filmene, både foran og bag kameraet, billeder der ikke før har været offentliggjort, samt afskrifter af de originale manuskripter. På den måde får man et indblik i filmene som man ikke før har fået. Du kan læse om de mange ideer der blev skrottet under skriveprocessen, og på den måde se filmene med helt nye øjne. Christian Monggaard har gjort sit researcharbejde grundigt, og det har bestemt været til hans fordel, at interessen for Olsen Banden er blevet større og større inden for de sidste år: Nordisk Film har lavet særudstilling med rekvisitter, kulisser med mere fra filmene. Den originale Chevrolet bil fra filmene er blevet restaureret, og jubilæumsforestillinger når filmene har fyldt rundt, er blevet til store happenings. Det har også været med til, at meget nyt kildemateriale er fremskaffet.

Som jeg nævnte i begyndelsen, er bogen her den ultimative guide til Olsen Banden fans. Nogen vil måske mene, den er på grænsen til det nørdede, og til det kan man kun sige: Ja, den er nørdet! Da bogen udkom, blev der lavet en limited edition på 300 eksemplarer hvor bogen lå i etui, lavet som et Franz Jäger pengeskab selvfølgelig, og et foto med Egon Olsen, samt certifikat med forfatterens signatur var inkluderet. Bibliotekets udgave er dog den ”normale” udgave, men det gør den bestemt ikke mindre spændende.

Der er tidligere udgivet fanbøger om den populære bande, men ingen er så velskrevet og velillustreret som denne. Fun facts mangler der heller ikke, du kan blandt andet få svar på, hvor mange gange der bliver sagt ”Skide godt” i løbet af de 14 film, eller hvor mange bowlerhatte Ove Sprogøe sled op i rollen som Egon.

Kan du ikke få nok af Olsen Banden, så skynd dig at læse bogen, for den er intet mindre end, ”…et øjeblik af overordentlig skønhed!” (for at bruge en replik fra filmene.)

Materialer
  • Bog

Olsen Banden

Om Olsen Bandens tilblivelse og historie og hvordan de igennem 14 film fik en særlig rolle i den danske filmhistorie og populærkultur gennem 50 år