Smart Parat Svar

Den landsdækkende læsequiz for 6.klasser

Quizzen er et samarbejde mellem Slots- og Kulturstyrelsen og landets børnebiblioteker. Det er en holdkonkurrence med 5 deltagere fra hver klasse, der kan supplere hinanden og samarbejde om at finde de rigtige svar. Formålet er at sætte fokus på læsning og læselyst. Quizzen tager udgangspunkt i et bredt udsnit af skøn- og faglitteratur. Der dystes i kategorier som politik, tegneserier, musik, computerspil, mytologi og sport.

Datoer og deadlines for Smart Parat Svar

Her finder du en oversigt over datoerne for Smart Parat Svar 2023/24:

• onsdag den 20. september 2023 - Tilmeldingsfrist for skolerne.

• onsdag den 6. december 2023 - Smart Parat Svar lokale runder - på Brovst Bibliotek.

• onsdag den 10. januar 2024 - Smart Parat Svar regionale runder - på Aalborg Bibliotek.

• onsdag den 7. februar 2024 - Smart Parat Svar finale digitalt. Danmarks klogeste klasse kåres og vinder 10.000 kroner plus en masse bog- og spilpræmier.

Ideen med quizzen er, at ”Den gode læser” sættes i spil som en rollemodel, der har slået ørene ud for den videns- og oplevelsesrigdom, der er i bøgernes verden.

Det skal være sejt at læse, at vide noget - at være ”smart på øverste etage"!