Fatma Zidan Trio - optakt til Ordkraft

Bibliotek

Fatma Zidan Trio - optakt til Ordkraft

Verdensmusik på Aabybro Bibliotek, som optakt til ORDKRAFT på NORDKRAFT 2016 med temaet ORD UDEN GRÆNSER.

Hun blev født i Saudi Arabien – forældrene kom fra Egypten – og siden 2006 har hun boet i Danmark. Sangerinden Fatma Zidans rødder er mellemøstlige, og i hendes musik, som i hendes liv, kombineres det mellemøstlige med et globalt udsyn. Med sine universelle kærlighedssange beviser Fatma Zidan, at grænserne mellem forskellige lande og kulturer bliver stadig mere udvisket.

Fatma Zidan er oprindeligt klassisk uddannet harpenist fra konservatoriet i Gaza, men hun valgte for 10 år siden at udskifte harpen til fordel for en international sangkarriere. Hun er en alsidig kunstner, hvis stemme behersker både klassisk og moderne sang. Således har hun været fast sanger i Cairos operakor i 7 år og derudover samarbejdet med flere af Egyptens største popsangere. I Danmark roses Fatma Zidans musik, og hendes cd’er Muktalef fra 2008 og Hawel fra 2010 har vundet to Danish World Awards for bedste worldtracks. Hendes stemme fik tilbage i 2004 en arabisk oliesheik med forkærlighed for digte til at bruge en million kroner på at få én sang produceret, udgivet og opført med Fatma Zidan som solist.

Som studiemusiker hos det anerkendte egyptiske pladeselskab AMAR har hun indspillet flere hundrede hits – de fleste kærlighedssange – og er således en kendt stemme i Mellemøsten. Det var også kærligheden der bragte hende til Danmark i 2006, da hun flyttede sammen med den danske orkesterleder og trommeslager Lars Bo Kujahn. Onsdag d. 27. 1. 2016 kl. 19.00 på Aabybro Bibliotek kan de opleves sammen i Fatma Zidan Trio, når Fatma flankeret af bl.a. egyptiske trommer og harmonika synger både egne sange og hits af mellemøstens legendariske diva Oum Khaltoum (kendt som den største sangerinde i Mellemøsten nogensinde).

Gratis entré.