Lokalitet
9460 Brovst
Arrangører

Live i stuen: Med kurs mod New York

Mød historiker og museumsinspektør på M/S Museet for Søfart, Thorbjørn Thaarup på Bibliotekernes Festival for Historie.

Torsdag den 21. februar 1907 sejlede det store passagerskib S/S UNITED STATES ud af Københavns havn med kurs mod New York. Om bord var den berømte skuespiller Christian Zangenberg. Han skulle til USA og optræde for nogle af de mange danskere, der i de forløbne årtier var udvandret. Om bord på UNITED STATES var hundredvis af mennesker fra mange forskellige lande og samfundslag på jagt efter et bedre liv eller på vej til at genforenes med deres familie på den anden side af havet. Nogle rejste ud for atter at vende hjem. Andre havde ingen returbillet.

Sammen med Zangenberg oplever vi livet om bord UNITED STATES og kaster blikket på hvordan udvandrerne, Amerikadamperne – og søsygen vendte verden på hovedet.

Live i stuen

Arrangementet kan ses direkte i din egen stue mandag den 20. november kl. 16.30-17.15. Få adgang til den online livestream via dette link.

Arrangementet er en del af Bibliotekernes Festival for Historie. Find hele programmet for festivalen via dette link.