Lokalitet
9460 brovst
Arrangører

Live i stuen: Tekstilindustrien - kom, så og sejrede

Tekstilindustrien har som ingen anden branche formet det midtjyske område – og gør det stadig i dag

Siden 1600-tallet har der været produktion af tøj i Midtjylland. Men da tekstilindustrien for alvor fik et opsving efter 2. Verdenskrig, satte det skub i forandringer så store, at livet og hverdagen på bare 20 år var blevet uigenkendeligt forandret.

Fabrikker skød op i de midtjyske byer, og de var sultne på arbejdskraft. Så efter fabrikkerne fulgte mennesker. I slutningen af 1960’erne voksende både Ikast og Herning med mindst en person om dagen.

Med menneskerne fulgte nye parcelhuskvarterer, børnehaver, skoler, veje, torve, parker og idrætshaller. For livet handler ikke blot om at arbejde, men netop også om at leve.

Det nye industriarbejde gav plads til fritid, og midtjyderne kom for alvor til at kaste sig over sporten, som siden har spillet og stadig spiller en stor rolle for områdets sammenhængskraft. På kort tid havde det midtjyske landbrugsland fået baghjul af det moderne industrisamfund, som området står på fundamentet af i dag.

Oplæg af direktør Kristine Holm-Jensen fra Tekstilmuseet Herning, Museum Midtjylland

Live i stuen
Arrangementet kan ses direkte i din egen stue tirsdag den 21. november kl. 19.00-19.45. Få adgang til den online livestream via dette link.

Arrangementet er en del af Bibliotekernes Festival for Historie. Find hele programmet for festivalen via dette link.