Lokalitet
9460 Aabybro
Arrangører

Live i stuen: Deporteret – Danskere i tyske KZ-lejre

Verden blev for alvor vendt på hovedet for de cirka 6.000 danskere, der under besættelsen blev deporteret til de nazistiske koncentrationslejre.

De var blevet arresteret som modstandsfolk, kommunister, jøder, politifolk, såkaldt ”asociale” eller som følge af flere af de nævnte årsager. De kom til at opleve et fangesamfund, der blev styret af det omkringliggende samfunds bund. Det var typisk kriminelle medfanger, der skulle sprede terror blandt tusinder af deporterede fra hele det besatte Europa i op imod 1.000 forskellige lejre.

I en samtale med moderator Hans Wendelboe Bøcher fortæller Jens-Christian Hansen om den dansksprogede litteratur, der behandler de nazistiske koncentrationslejre og de danskere der blev deporteret. En omfattende erindringslitteratur spiller her en særdeles vigtig rolle. Der kommer gode råd til hvordan man selv kan orientere sig i den, hvis man for eksempel er interesseret i konkrete personers skæbne. Det kan eksempelvis være i forbindelse med slægtsforskning.

Jens-Christian Hansen er ph.d. og formidlingschef ved Vendsyssel Historiske Museum og har gennem mange år forsket i den danske koncentrationslejrerfaring. Han har blandt andet tilrettelagt og medvirket i programserien ”Deporteret – de nordjyske kz-fanger”, der kan streames på TV2Nord og TV2Play.

Live i stuen

Arrangementet kan ses direkte i din egen stue onsdag den 22. november kl. 19.00-19.45. Få adgang til den online livestream via dette link.

Arrangementet er en del af Bibliotekernes Festival for Historie. Find hele programmet for festivalen via dette link.