Lokalitet
Lokalitet
Arrangører

Live i stuen: Åndssvageforsorgens prestigeprojekt

Var isolation, opdragelse og sterilisation kuren, der kunne bekæmpe fattigdom og degeneration?

Sprogø 1923. Åndssvageforsorgens prestigeprojekt for de moralsk åndssvage blev skabt ud af banebrydende politiske og videnskabelige visioner. Visionen var at isolation, opdragelse og sterilisation var kuren, der kunne bekæmpe fattigdom og degeneration, samt sikre Danmarks fremtid. Spørgsmålet er dog hvilken pris betalte Petras datter og alle de andre for at samfundet betragtede dem som "åndssvage" og "erotisk abnorme"?

Oplægsholder Sarah Smed er historiker og leder af Danmarks Forsorgsmuseum på Viebæltegaard i Svendborg.

Live i stuen

Arrangementet kan ses direkte i din egen stue tirsdag den 21. november kl. 15.30-16.15. Få adgang til den online livestream via dette link.

Arrangementet er en del af Bibliotekernes Festival for Historie. Find hele programmet for festivalen via dette link.