50 kr

Husmødre - historier fra landets største arbejdsplads

Foredrag med Helle Juhl

Helle Juhl er uddannet journalist i 1980 og var dagbladsjournalist frem til 1986. Hun har sidenhen arbejdet som freelancejournalist ved en række magasiner og fagblade samt inden for offentlig kommunikation. Udover uddannelsen som journalist er Helle Juhl også cand. public i kulturhistorisk formidling og har udgivet en række rigt illustrerede bøger om landboliv og barndomshistorie, kvindekamp og mønsterbrydere

I forbindelse med Kulturugen fortæller Helle Juhl om husmødre. At blive hjemmegående husmor var langt op i det 20. århundrede unge pigers drøm og ideal, afspejlet i samfundets indretning, i populærkulturen og i kønsrollerne. Men i 1960’erne blev husmoren ramt af galopperende elmesyge, og hun og hendes eftermæle er aldrig kommet sig.

Foredraget er baseret på bogen af samme navn, og bygger på fotos og beretninger af husmødre, der havde hænderne fulde med at vaske, skure, koge, bage, sylte og passe børn og gamle.