Lokalitet
Fjerritslev Bryggeri- og Egnsmuseum, Østergade 1, 9690 Fjerritslev.
Arrangører

Den falske landsby og Flugplatz Aalborg West

Underviser Thor Bæch Pedersen, cand.mag., museumsinspektør, Nordjyske Museer.

Kort efter den tyske besættelse af Danmark den 9. april 1940, begyndte arbejdet med at udbygge lufthavnene omkring Aalborg, til det der efter krigen blev omtalt som en Nordeuropas største lufthavne. Den kommunale lufthavn ved herregården Rødslet blev udbygget til uigenkendelighed til et areal på ca. 20 kvadratkilometer og blev navngivet Flugplatz Aalborg West.

Briterne ønskede at standse den tyske fremmarch i Europa og forsøgte adskillige gange at bombe lufthavnene ved Aalborg og de omkring militære anlæg med store tab til følge og begrænset succes. Fra tysk side var klar over truslen fra de britiske bombefly og placerede derfor ammunitionsdepotet til Aalborg West på en åben mark mellem Birkelse og Åbybro, cammufleret som en ganske almindelig landsby, så briterne ikke fra luften kunne skelne det militære mål fra civil bebyggelse.

Foredraget handler om den falske landsby og det enorme lufthavnsbyggeri, som ammunitionsdepotet var en del af. Historien centrerer sig også om de dramatiske begivenheder, som den tyske tilstedeværelse 1940-45 medførte, herunder luftslag, flystyrt og modstandskamp.

Køb billetter her: Folkeuniversitet Jammerbugt | Jammerbugt Kommune (nemtilmeld.dk)

75 kr. Der serveres en forfriskning i pausen.