Bibliotek

Bibliotekernes festival for historie AFLYST for få tilmeldte

Bibliotekernes Festival for Historie er en årlig indsats, hvor de danske centralbiblioteker, sammen med Det Kgl. Bibliotek, sætter fokus på historie og kulturarv. Temaet for 2023 er: Når verden vendes på hovedet. Lørdag d. 25. november afholdes 2 streamingforedrag på Aabybro Bibliotek.

Den Kolde Krig – foran og bag os

Atommagter, stormagter, propaganda og overvågning, efterretningstjenester og stedfortræder-krig. Alle sammen bekymrende ord, som vi pakkede væk for næsten 35 år siden. Nu er verden igen vendt på hovedet.

Var Danmark klar til forsvar?

I lørdagens første oplæg præsenterer vi en samtale mellem lektor ved Forsvarsakademiet Peter Viggo Jakobsen, koldkrigshistoriker og museumsleder ved Langelands Museum Peer Henrik Hansen og museumsinspektør Ulla Varnke Egeskov fra koldkrigsmuseet REGAN Vest. I samtalen gennemgås tilstanden af det Danske forsvar og civile beredskab under Den Kolde Krig. Derefter diskuteres dets tilstand i dag, hvor vi måske er på vej tilbage til en ny kold krig. Det giver anledning til at stille spørgsmålene: Var Danmark klar til kamp under Den Kolde Krig? Er vi klar til at forsvare os mod en ny potentiel trussel i dag? Samtalen modereres af Gustav Flyvbjerg Maindal fra Roskilde Bibliotekerne.

Samtalen streames direkte ud til dit lokale bibliotek og der vil være mulighed for at stille spørgsmål.

Arrangementet er en del af Bibliotekernes Festival for Historie. I år er festivalens tema: Når verden vendes på hovedet. Så vær med når vi spørger: Hvad skaber historiens store brud og omvæltninger?