Læselyst for alle med Jammerbugt Bibliotekerne

16.04.24
Læselysten er udfordret. Undersøgelser peger på, at både børn og voksne læser mindre. Og de læser mindre af lyst. Med afsæt i dét faktum samt de senere års danske resultater af PISA-undersøgelser har Jammerbugt Bibliotekerne valgt at sætte fokus på læselyst for alle.

Læsning er en grundlæggende kompetence i vores samfund, som sikrer, at vi kan orientere os, tage stilling og forholde os kritisk til de informationer, vi møder på vores vej.

Læselyst er vigtig for at stimulere børns sprog, fantasi og kreativitet. Gennem læsning kan de rejse til fjerne lande og opdage nye verdener og synspunkter. De kan møde mennesker, der er ligesom dem og mennesker, der er helt anderledes. Gennem litteraturen bliver de udfordret til at tænke kritisk og reflektere over det, de læser. Det er derfor afgørende at opmuntre og støtte børns læselyst for at give dem de bedste muligheder i livet.

Udviklingen går den forkerte vej og forklaringen er bl.a., at litteratur i dag er i skarp konkurrence med den nyeste serie på Netflix, tidsrøvende mobil og -computerspil og populære influencervideoer på bl.a TikTok og YouTube.

Læsning skærper evnen til at fokusere, fordybe sig og tilegne sig viden – samt skabe oplevelser, udover selvfølgelig at træne den basale evne til at læse og skrive. Alle de kompetencer er helt centrale i en verden, hvor vi bombarderes med store mængder information på daglig basis.

Jammerbugt Bibliotekerne vil bidrage til at forøge læselysten blandt børn og voksne med følgende tiltag:

Indenfor børneområdet booster vi vores tilbud til skolerne, herunder booktalks, biblioteksorienteringer, formidling af litteratur samt etablering af læseklubber.

I voksenregi sætter vi litteraturen i højsædet. Vi tilbyder et øget antal bogcaféer og litteragåture – i samarbejde med eksterne samarbejdspartnere samt flere forfatterarrangementer.

Med disse tiltag, som vil blive udrullet i 2024/2025, håber vi at kunne øge læselysten blandt Jammerbugt Kommunes borgere, store såvel som små.