7 wonders - brætspil

21.04.16
7.wonders er spillet hvor 3-7 deltager kæmper om at opbygge den bedste civilization og dermed vinde spillet ved at score flest point. Spillet kan spilles på ca. 45 minutter

Anbefalet af bibliotekar Johan Bisgaard

Spillets gang.: Alle spillere får tildelt et af de 7 vidundere. Derefter er det op til de enkelte at vælge om man vil satse på kultur, teknologi, handel eller militærmagt for at vinde - eller mere specifikt den rigtige kombination af valg ud fra det vidunderkort man har fået.

Spillet er delt op i tre runder/tidsaldre. I hver runde deles der kort ud til alle deltagere, der så vælger et af kortene og sender resten videre til naboen, der så skal vælge det kort han/hun helst vil have. Der er 5 farver kort som indeholder adgangen til point. Efter hver enkel runde gøres militær-magten op og point uddeles.

SPillet kan spilles af hele familien (+8 år) og ret hurtigt viste det sig hjemme hos os at børnene sagtens kunne vinde stort set alle spillene. Man lærer hurtigt kortene at kende men der er masser af nye beslutninger at træffe i hvert eneste spil, så det bliver ikke hurtigt trivielt. Vidunderkortene gør at man ikke bare konsekvent i alle spil kan satse på de samme kort/farver af kort.

Spillet blev i 2011 kåret til årets voksenspil. Sidenhen er der kommet en del udvidelser til brætspillet : leaders, cities, Babylon og wonderpack som varmt kan anbefales at prøve, når man har spillet spillet nogle gange. Der er desuden udkommet en 2. personers udgave ( 7 wonders duel) der gør det muligt at spille kun 2 personer.

Et fremragende brætspil der vil blive en stor succes i venners lag, efter en god middag, og/eller på ferien i campingvognen/sommerhuset. God spillelyst. - Danske spilleregler følger med

• Spil

Af Antoine Bauza (2011)
Spil. Ved hjælp af illustrerede kort konkurrerer spillerne om at opbygge den bedste civilisation, med fokus på enten kultur, teknologi, handel eller militær