Booktalk For 4. -6. kl

Mellemtrinet

Biblioteksmysteriet af Martin Widmark

I "Biblioteks-mysteriet" holder Lasse og Maja skarpt øje med biblioteket. Politimesteren har bedt dem om hjælp, fordi en kostbar bog er blevet stjålet, på trods af alarmsystemer og den opmærksomme bibliotekar. Hurtigt bliver Lasse og Maja opmærksomme på tre mistænkte. Men hvem vil dog stjæle fra biblioteket - og hvorfor? En spændende mysteriebog, hvor det er sjovt at gætte med på, hvem der mon er skyldig. Bøgerne i serien kan læses uafhængigt af hinanden.

Skolen med magiske dyr på sporet - det grønne slim-brev af Margit Auer

To bøger i en ny letlæst serie "Skolen med de magiske dyr - på sporet", der bygger videre på det kendte univers fra serien "Skolen med magiske dyr". I denne serie opklarer isbjørnen Malik sammen med sine venner Ida og Benja og deres magiske dyr små mysterier. I "Det grønne slim-brev" har Ida fået et brev med dødningehoveder og slim, men hvem er brevet fra? Bøgerne har kort introduktion til serien samt en opgave bagerst, hvor man skal svare på spørgsmål fra historien ved at lede efter ord i en boks.

Kongebørn af Peter Gotthardt

Signy, Regin og Buri bor sammen med deres far, Kong Alrik. En dag bliver byen og slottet invaderet af vikingehøvdingen Hærulv og Alrik bliver slået ihjel og børnene må nu ud på en farefuld færd mod øst for at finde farens fosterbror, og bede ham om hjælp til at hævne Alriks død. Undervejs møder børnene både jætter, alfer, drager, formskiftere, troldkvinder og forheksede ulve. Spændende og velfortalt vikingehistorie med mange tråde til væsner i den nordiske mytologi.

Rumpiloterne og klonernes hævn af Magnus Ljunggren

Skørt rumeventyr og dette er 3. bog i serien "Rumpiloterne" om børnene Sif, Max og Noa, som bor på rumstationen Hajen og har en masse spændende eventyr i rummet, når de voksne laver kedelige voksen-ting. Egentlig virkede det som en smart ting, da robotten opfandt en dims, som kunne reparere de fejl, folk begik, men da det viser sig at apparatet også kan kopiere folk, og den onde Zenok får fingre i den, går det ikke så godt mere.

En episk fortælling om kujoner og kæmpeorme af Kim Ace Nielsen

2. del i serien om drengene Rasmus og Xander, der kan rejse til det fortryllede land Erytnevia. Hvorfor har Rasmus mareridt om Erytnevia? Og hvem er det der forsøger at sende krypterede beskeder til ham og Xander? Er eneboeren Atamai i fare? Svarene ligger i en verden fyldt med magi, frygt og hemmeligheder. Men først må Rasmus og Xander lære at beherske magi - for deres mission er farefuld og fuld af skrækindjagende fjender.

Den hemmelige rejse af Lowe Aspviken

Spændende historie, som foregår i 1800-tallet. Albertinas mor er død, og bor nu sammen med sin far som er kaptajn. En dag kommer en mystisk mand og hyrer Albertinas far som kaptajn på et stort sejlskib og Albertina sniger sig ombord på skibet, for at løse et mysterium. Albertina kommer til at møde både en søslange, havfruer og andre af havets myter før hun finder ud af, hvad der sker. En spændende fortælling om den modige Albertina, som bliver hvirvlet ind i et eventyr, hun aldrig skal glemme.