Sprogfitness – leg med ord og krop

Det er sjovt at lege med sproget, og så bliver man klog af det. Sprogfitness styrker børns glæde ved sprog, læsning og læring, samtidig med at barnet bevæger sig. Sproglegene understøtter kropslige læringsstile, samarbejde og sociale kompetencer hos de deltagende børn. Målgruppen er børn i 5-7-årsalderen, og voksne må gerne lege med!

Hver år inviteres 0. klasserne til en årlig Sprogfitness-event med folkebiblioteket som vært. Målet er via samarbejde med relevante fagligheder at igangsætte læreprocesser for at skabe interesse og glæde ved sprog og læsning.

Sprogfitness startede som et projektet i 2013, der fik støttet af Slots- og Kulturstyrelsen. Sprogfitness er et samarbejde mellem Aalborg bibliotekerne og UCNpædagog- og læreruddannelsen, der hvert år udvikler nye leg.

Fra 2017 blev Sprogfitness-eventen til en national begivenhed - sprogfitness er dog ikke kun noget man leger på sprogfitness dagen, men noget man kan lege hele året.