Sprogstartposer

Jammerbugt Bibliotekerne er tilmeldt Bibliotekernes Sprogspor, hvor institutioner og forældre online kan orientere sig i den seneste nye viden om børns sprog, ordforråd og boglister til læselyst.

En del af Bibliotekernes Sprogspor er Sprogstart, som er bibliotekernes sprogindsats for børn i dagplejen, vuggestuen og børnehaven. Sprogstart består af seks Sprogstartsposer fyldt med fantastiske billedbøger og sjove sproglege til børn og deres voksne i dagtilbud 0-6 år.

Hvad er Sprogstartposer?

Sprogstartsposerne tager udgangspunkt i billedbøger med forskellige temaer, og gennem leg med sproget får børn og deres voksne i dagtilbuddet rig mulighed for bl.a. at tale om farver, følelser og tal. Sprogstartsposerne har nemlig hvert sit tema og sproglige fokus.

I hver sprogstartspose er der en billedbog og konkrete materialer som fx legetøj, fotos mm. I sprogstartsposerne er der et bredt udvalg af sproglege, som opfordrer til snak, leg og bevægelse i nær sammenhæng med billedbogen. Der er også en trin-for-trinmanual, der grundigt beskriver hvordan og hvornår fx billedbogssnak og sproglege kan inddrages.

Ud fra Sprogstartsposerne arbejdes der tre gange om ugen koncentreret med:

· Højtlæsning og fokusord

· Guidet læsning og bogquiz

· Fælles oplæsning og sproglege

Hvem tilbyder Sprogstart?

Forløbene afvikles i dagtilbuddet af dagplejere og pædagoger. Der er en tæt kobling mellem bibliotek og dagtilbud, hvilket blandt andet betyder, at biblioteket besøger dagtilbuddet og omvendt. Er du pædagog i vuggestue eller børnehave eller er du dagplejer? Så spørg på dit lokale bibliotek, om de har Sprogstartssæt til udlån.

Se mere på denne hjemmeside: https://www.laesesporet.dk/sprogstart-1-3-aar-og-3-6-aar-foraeldre