Formidlingskuffert - Forskningens Døgn

Jammerbugt Bibliotekerne er tilmeldt Forskningens Døgn, der er et undervisningstilbud fra Forsknings- og Undervisningsministeriet, og som tager udgangspunkt i at lære børn en mere videnskabelig tilgang til verden.

Formidlingskufferten er en del af Børnehaveprogrammet, der har til formål at lære de 3-6-årige børn at tænke som forskere. Sammen med forskermaskotten Milo og hans videbegærlige ven, dronen Duno, kan voksne og børn i daginstitutioner tage på ekspedition sammen ind i den menneskelige hjerne!

Formålet med børnehaveprogrammet er at give børn indsigt i naturvidenskabelig forskning og lære dem at tænke som forskere og at lære dem om forskningens metode. Materialet er tilrettelagt på en kreativ og lærerig måde, der tager udgangspunkt i børnene selv og deres egen hverdag. Aktiviteterne understøtter daginstitutionernes styrkede læreplanstemaer.

Formidlingskufferten kan lånes af daginstitutioner på Jammerbugt Bibliotekerne - kufferten indeholder tre temaer inden for samme emne med aktiviteter. Aktiviteterne er målrettet børn i alderen 3-6 år og kan tage mange forskellige former. Det kan være lege, spil, en sang, historier eller eksperimenter, som alle støtter børnenes indsamling af viden på en sjov og legende måde.

”Hjerneekspeditionen”

Sammen med Milo og Duno tager børnene på en ekspedition til menneskets hjerne. Her skal de undersøge, hvad en hjerne egentlig er, hvordan den fungerer, og hvad det er, vi bruger hjernen til. Gennem en rejse rundt til forskellige dele af dette fantastiske organ bliver børnene præsenteret for landskaberne i hjernens opbygning og vidderne i dens funktioner. På rejsen bliver de guidet gennem aktiviteter, der kredser om spørgsmål som: Har du nogensinde tænkt over, hvad hjernen er opbygget af? Hvordan vi kan se, hvad andre føler? Hvad der sker, når vi bliver bange?

Formidlingskufferten rummer en vifte af forskellige aktiviteter om vores hjerne såsom:

- Sange og danse - Spil, hvor I snyder eller tester hjernen - Krea-aktiviteter med modellervoks og stempler.

Børnehaveprogrammet er udviklet i et samarbejde mellem Københavns Kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen, Centralbibliotekernes Børne- og Ungetovholdernetværk og Forskningens Døgn.

Se mere på: https://forsk.dk/laeringsunivers/bornehaveprogram/bornehaveprogram