Frede Frø

(Hele dagen)

PA trædrejning og LEA design udstiller

PA trædrejning og LEA design udstiller på bibliotekerne i Pandrup og Aabybro i september og oktober måned 2020. Udstillingen er et samarbejde med Kunstforeningen Hvetbo.

Det er ægteparret Per og Linda E. Abildtrup, der har skabt et fælles projekt på den måde, at Linda designer og Per er mester for udførelsen, når de sammen har justeret designet. For det skal jo også kunne lade sig gøre rent praktisk.

Projektet er på hobby basis og Per har lært sig kunsten gennem kurser i Ø. Hornum, hvor de er fra og hvor der er en husflidsskole. Træer er genbrug fra for eksempel borde og stole, noget i ét stykke, noget limet sammen af massive stave og der tages meget hensyn til årerne i træet, i udformningen.

Der er ligesom to modeltyper på udstillingen. Dyrene med de runde former kan skilles ad og sættes sammen ved hjælp af magneter, dvs. hovedet kan vende til den side, man synes og frøen Freddi kan være både skeløjet og sprælle med benene og sætte hovedet på sned.

De flade figurer er, trods de to farver, skåret af ét stykke træ, så de passer nøjagtigt ind i hinanden. Her er der til kæresteparret, familien, hundeelskeren og katteelskeren, samt ellers fx elefanter, giraffer og næsehorn.