(Hele dagen)

Metha Ottesen udstiller ”Alverdens Damer”.

Ny udstilling på bibliotekerne i Aabybro og Pandrup.

Det er Metha Ottesen fra Frejlev, der udstiller ”Alverdens Damer”. I sommermånederne er der masser af De Damer i Skagen, hvor de går som varmt brød, men her i vinter besøger de Jammerbugt Bibliotekerne.

Metha Ottesen har haft en lang arbejdskarriere i Bilka, men da hun blev pensioneret, skulle der også ske noget, så hun tog et inspirationskursus, hvor det var arbejdet med Paverpol skulpturlim, der vakte hendes interesse.

”Damerne” laver hun på et skelet/stativ af ståltråd og bygger op omkring det med stanniol og malertape, inden de sidste formlag, som består af tekstiler, som ’svøbes’ om, og den endelige figur fremkommer. Så hærdes ”Damen” med et lag skulpturlim, inden der til sidst lægges farver på. Måske males der ansigt på, måske ikke.

Hvis man ser nærmere på ”Alverdens damer”, så finder man dame med hat, dame i orange, dame til selskab, dame med barn, dame i prikker, dame på rejse, forretningsdamen med taske og sågar en dame, der ser ud til at danse tango med en mand, kun fantasien sætter grænse. Der er også enkelte mere dystre figurer i mørke farver og jo mere man kigger, des mere kan man forestille sig.

Udstillingen kan ses i januar og februar 2022 og er arrangeret i samarbejde med Kunstforeningen Hvetbo.