Glocal Art

(Hele dagen)

Kunsthåndværk fra Glocal Art, Dronninglund

Ny udstilling i Pandrup og Aabybro

I januar og februar udstiller Aabybro Bibliotek og Pandrup Bibliotek fair trade kunsthåndværk produceret af folk til selvhjælp i det daglige i Afrika.

Keramikken er lavet af Østafrikas mest kendte keramiker. Han er samtidig lektor på Makerere universitet i Kampala, Uganda.

På udstillingen er der skrotcykler med mennesker. Det viser hverdagssituationer fra Uganda og er produceret som kunsthåndværk. Andre cykler i montrene er lavet af unge fra Senegal. De unge lever af at samle skrot og sælge ting, som de fremstiller af brugte ting og sager. På den måde skaffer de sig et udkomme, så de ikke behøver at forsøge komme over Middelhavet i gummibåde.

Nogle ting er lavet af messingvandhaner. Det er danserinder fra Burkina Faso. I dag har den oprindelige opfinder af figurerne, Patrice Balma, ansat 16 i produktionen, som er fair trade.

Til sidst er der kvinderne i Bombo, Uganda. De lever af at flette smukke dekorative kurve. På den måde sikrer de skolegang og mad til deres børn. Yderligere oplysninger findes på www.glocalart.dk

Kunstudstillingen er et samarbejde mellem Kunstforeningen Hvetbo og Jammerbugt Bibliotekerne.